Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Proefnotitie Ardbeg Dark Cove

Proefnotitie Ardbeg Dark Cove 11 mei 2016 12:57 #65478

• Tomatin
  • Tomatin's Profielfoto
  • Gold Spirit
  • Ontvangen bedankjes 24
Ardbeg en Glenmorangie stellen jaarlijkse tasting samples beschikbaar van hun nieuwe bottelingen. Vandaag kreeg ik zodoende de nieuwe Ardbeg Dark Cove in de brievenbus. Hierbij mijn indrukken:

Ardbeg Dark Cove, 46,5 % abv, non-chillfiltered, NAS

Opmerkelijk genoeg start de Ardbeg heel ingetogen, met een wat gesloten neus die vrij weinig prijsgeeft. Na pas een minuutje of vijf ademen komt er leven in, en dan moet je denken aan hout van een kampvuur dat een tijdje in het water heeft liggen smeulen nadat een regenbui de vlammen heeft gedoofd. Het spreekt me aan dat het niet zo voorspelbaar een sherry monster is, ondanks de belofte van het marketing geklets in de begeleidende brief (iets met "donkere sherryvaten"...). Zonder de marketing bevalt deze whisky me ook wel, want hij spreekt voor zichzelf. Het mondgevoel is opmerkelijk zacht en vriendelijk, met smaken van mousse chocolade en afgekoelde thee. Op de finish laat deze Ardbeg pas een rauw randje zien, maar die is niet te vergelijken met andere bottelingen, die veel meer de turf kaart spelen. Dit is een subtielere variant en dat spreekt me wel aan. De spirit krijgt een hoofdrol, de rijping komt als tweede en als derde is er een geraffineerde peated handtekening. Het geheel komt me wel wat zwak over, het is subtiel op het randje van soft, te soft, en dat kost deze expressie punten. Ik hoop de variant met hogere abv ook te kunnen proeven, om te vergelijken. Score: 85 punten. Het is allemaal wat te saai om hoger te scoren, deze whisky is degelijk, goed in balans, mooi gecomponeerd zou je kunnen zeggen, maar het blijft aan de veilige kant.

Ik heb online eerder al vergelijkingen gelezen met de Ardbeg Uigeadail, als zou dit een variant erop zijn. Ik kan me vinden in die vergelijking. De Dark Cove kun je bijna als een Uigeadail light zien. Dat het de donkerste Ardbeg ooit zou zijn is natuurlijk je reinste bullshit, simpelweg de Feis Ile 2011 ernaast zetten (PX matured) en je ziet het verschil. Om nog maar te zwijgen over bottelingen van 'vroegah'.

Al met al weer een prima samengestelde whisky door Ardbeg. Ik had nog geen kennis genomen van de prijs, daar schrik ik wel weer van (ja, nog steeds...). Jammer dat ik zoveel (extra) moet betalen voor de naam op de fles en de marketingafdeling die onzin uit de duim zuigt, want het spul in de fles is heerlijk.
At last I have found it!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Islay_Freak, Lekkerbek
Moderators: BigBarrel
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com